Jak vybrat elektrokolo

elektrokolo

Chystáte se pořídit si nové elektrokolo, ale nejste si jisti, že vyberete správně? Nevíte, na co se při výběru zaměřit? Nezoufejte, pomůžeme Vám, jak na to.

Nejprve si zodpovězte následující otázky:

1. Kdo na elektrokole bude jezdit?

Rámy mají provedení pánské, dámské či univerzální, případně ekolo se sníženým nástupem. Záleží také na výšce postavy, délce nohou, zdravotním stavu a zvyklostech každého jezdce. Pomoci Vám může přibližná tabulka velikostí, ale vždy je nejlepší dané kolo vyzkoušet na vlastní kůži, posedět si na něm, projet. Jedině tak zjistíte, zda Vám kolo opravdu sedne.

2. Kde na kole budete jezdit?

Abyste si jízdu na elektrokole opravdu užili, je třeba se hned na začátku rozmyslet, kde se s elektrokolem budete pohybovat. Jaký terén a druh jízdy preferujete. Je rozdíl, pokud budete na kole jezdit pouze ve městě nebo se s ním budete prohánět po hřebenech hor. Každý terén vyžaduje od kola jiné vlastnosti.

Městská elektrokola – pro zvládnutí městské džungle

Městská elektrokola si nejvíce užijete při ježdění ve městě, nenáročných výletech po okolí, nebo při vyjížďce třeba na ryby po pěkné pěšině kolem řeky. Díky sníženému rámu umožňují snadný a pohodlný nástup a sesednutí, což nejlépe využijete právě v provozu - v každodenní městské džungli při dojíždění do práce nebo na nákup. Blatníky umožňují jízdu za každého počasí, na nosič můžete připevnit brašnu nebo košík s nákupem a elektrokolo můžete jednoduše postavit na stojánek. Nemusíte se bát ani jízdy v šeru či v noci, protože městská elektrokola jsou už z výroby vybavena předním i zadním osvětlením. Nehodí se pro jízdu v těžkém terénu a vyvarovat byste se měli i prudkých stoupání. Městské elektrokolo je pro mě vhodné, pokud 90% cest vede po dobře upravených (zpevněných) cestách, nebo mám problém s nastupováním na klasické kolo a ocením nízký nástup.

Trekové elektrokolo – do práce i na výlet, na cyklostezku i pěšinu

Budete kolo využívat při dojíždění ve městě, ale chcete na něm vyrazit i na delší, nenáročný výlet?Jedná se o sportovnější variantu městského elektrokola, která však s lehkostí zvládne i polní cesty nebo pěšiny. Stejně jako městské elektrokolo, je i trekové vybaveno blatníky, nosičem a stojánkem.Trekové elektrokolo je pro mě vhodné, pokud 85 % a více cest podnikám po silnicích, cyklostezkách nebo dobře upravených cestách v nenáročném terénu.

Krosové elektrokolo – na výlet, do přírody i do práce... na krosovém kole je legrace

Sportovnější varianta trekového elektrokola, která má širší pláště a větší počet převodů. Díky tomu se skvěle hodí pro jízdu v lehčím terénu, ale pohodlně se na něm svezete i ve městě, do práce nebo na cyklostezce. Krosová elektrokola, na rozdíl od trekových, nemají blatníky ani nosiče. Ty však můžete kdykoliv dokoupit a namontovat. Touto změnou v podstatě získáte trekové elektrokolo. Nehodí se na jízdu v těžkém terénu. Krosové elektrokolo je vhodné pro ty, kteří převážně využívají silnice a cyklostezky (cca 70%), ale rádi kolo využijí na občasnou jízdu v lehčím terénu.

Horské elektrokolo – do terénu, do lesa, po cyklostezce do města, údolím podél řeky, po silnici? Do kopce? To je to, co horské kolo chce!

Nejuniverzálnější a nejsportovnější varianta elektrokola, se kterým Vás nic nezastaví. Zamilujte si bezstarostnou jízdu v terénu, do kopce i z kopce, po polních či lesních cestách a nejrůznějších pěšinách. Pohodlně se svezete i po silnicích a cyklostezkách.Horské elektrokolo je vhodné pro ty, kteří si chtějí užívat výlety v terénu a zbytek cest podnikat po silnicích a cyklostezkách.

3. Jaký očekáváte dojezd elektrokola?

Informace o dojezdu je jeden z nejčastěji pokládaných dotazů kolem elektrokol vůbec. Odpověď však není vůbec jednoduchá. Je to podobné, jako když se snažíte odpovědět, kolik kilometrů ujedete s plnou nádrží vašeho auta... Dojezd elektrokola ovlivňuje celá řada faktorů:

Kapacita baterie: čím vyšší má baterie kapacitu (udáváno v jednotce Ah nebo Wh), tím vyšší je skutečný dojezd elektrokola.

Stav a stáří baterie: Baterie postupným stárnutím přirozeně přichází o část své kapacity. Ke konci životního cyklu baterie nebude dojezd takový jako byl na začátku používání.

Použitý motor: středový pohon s torzním ve srovnání s pohonem v zadním náboji se snímačem otáčení dokáže lépe využít energii z baterie a to až o 10%.

Profil trasy: pokud budete jezdit v kopcovitém terénu, baterie se vybije dříve, než jízdou po rovině

Nastavení asistence: při jízdě na elektrokole můžete volit z 5 stupňů asistence elektrokola. První stupeň pomáhá nejméně a zároveň spotřebuje také nejméně energie. Stupeň 5 pomáhá nejvíce a nejvíce také spotřebovává energii z baterie.Váha jezdce a nákladu: Vyšší hmotnost jezdce a nákladu negativně ovlivňuje spotřebu energie

Kondice jezdce: Čím více šlapete, motor spotřebuje méně energie.

Styl a plynulost jízdy: Plynulá jízda je úspornější oproti střídání různých jízdních režimů či častém zastavování a rozjíždění, které snižuje dojezd.Dofouknutí pneumatik / plášťů: důležité je správné nahuštění pneumatik. Podhuštěné pneumatiky přináší lepší přilnavost v terénu, ale nesou s sebou i vyšší spotřebu energie. Naopak více nahuštěné pneumatiky přináší nižší spotřebu energie. Pro nafukování pneumatik dodržujte hodnoty stanovené výrobcem uvedené na plášti, jedině tak si užijete správný požitek z jízdy.

Povětrnostní podmínky: Ideální je jízda při teplotě okolo 20°C a v bezvětří. Jízda při nízkých teplotách či silném protivětru ovlivňuje dojezdovou vzdálenost. Počítejte s tím, že se v chladu baterie elektrokola rychleji vybíjí a dojezdová vzdálenost tak může být kratší až o třetinu než v jiných částech roku.

4. Jakou cenu u kola očekáváte?

Rozumně vybavené elektrokolo v dnešní době můžete sehnat už v ceně od 23 000 Kč. Poté již záleží na vašich požadavcích a představách. Cenu ovlivňuje typ motoru (středový, v zadním náboji), kapacita baterie ovlivňující dojezd elektrokola a použité komponenty. Samozřejmě můžete sehnat i levnější elektrokolo v ceně do 20 000 Kč, ale pak musíte počítat s vykoupením takto nízké ceny vyššími investicemi do servisu a údržby kola. Ve finále tak utratíte více peněz, než v případě zakoupení kvalitního produktu.

5. Typ elektromotoru

Motor v náboji zadního kola – jedná se o nejpoužívanější typ umístění motoru. Skvěle se hodí do městského nebo rovinatějšího terénu, protože od vás nevyžaduje frekvenční šlapání. Stačí pouze otáčet pedály a kolo jede za Vás (samozřejmě s vyšší spotřebou energie).

Výhody zadního motoru:

+ dobrý poměr cena/výkon

+ zrychlení motoru

+ neklade téměř žádný odpor – tzn. není nutné tolik šlapat, stačí lehce otáčet pedály a elektrokolo jede za Vás, samozřejmě s vyšší spotřebou energie

+ jednoduchý servis.

Nevýhody zadního motoru:

- zatížení kola v zadní části

- hlučnost motoru ve stoupání

- vyšší zatížení výpletů kola

- nutnost použít klíč v případě demontáže zadního kola

- neefektivní hospodaření s energií při vyšším zatížení motoru (ve srovnání se středovým pohonem má motor v zadním náboji vyšší spotřebu)

- méně citlivé dávkování výkonu kola (elektromotor pomáhá více než vy šlapete nebo naopak méně než šlapete = složitější synchronizace.

- není vhodný pro jízdu ve velkých kopcích

Motor středový – nejoptimálnější umístění motoru z pohledu vyvážení a jízdních vlastností. Torzní (tlakový) snímač nesnímá pouze otáčení pedály, ale i sílu jakou šlapete. Podle toho Vám elektrokolo přidává přípomoc. Skvěle reaguje na změny rytmu šlapání.

Výhody středového motoru:

+ krátká reakční doba asistence

+ přesné a citlivé dávkování motoru (torzní snímač přesně vyhodnotí jakou asistenci poskytnout)

+ spolehlivost

+ úspornost a delší dojezd díky volbě optimálních otáček

+ v případě výměny kol je zachováno jednoduché sundání v podobě rychloupínací páčky

+ vhodný pro jízdu v kopcích a prudších stoupáních

Nevýhody středového motoru:

- vyšší pořizovací cena

- zkrácení životnosti řetězu cca o 15% v závislosti na stylu řazení

- vyžaduje citlivější řazení přehazovačkou (neřadit při napnutém řetězu)

6. Umístění a kvalita baterie

Rámová baterie – nejideálnější místo pro umístění baterie elektrokola je v jeho rámu, místo láhve na pití. Díky umístění v rámu není narušeno těžiště kola (na rozdíl od baterie nosičové) a kolo je tak lépe ovladatelné. Rámové baterie mohou být plně nebo částečně integrované do rámu kola, díky čemuž je ještě více vylepšena stabilita a ovladatelnost. Další výhodou plně integrované baterie je jistě i čistý design kola, kdy baterie nenarušuje estetiku, protože s kolem tvoří jednotný sladěný celek. Všechny typy baterií lze z elektrokola pohodlně vyjmout pro potřeby nabíjení nebo jako ochranu proti krádeži.

Nosičová baterie – se nejčastěji používají u městských kol, kde předpokládáme využití zadního nosiče, ve kterém je baterie umístěna. Nosič má 2 patra, díky tomu je možné na nosič umístit košík či brašnu a zároveň i baterii, kterou je možné opět v případě potřeby nabíjení nebo ochrany proti krádeži jednoduše vyndat.

Kvalita a životnost baterie - V elektrokolech Crussis najdete pouze kvalitní bateriové články Panasonic nebo Samsung. Nejpoužívanější jsou baterie lithium iontové (Li-ion), které zaručují dlouhou životnost a navíc jsou i relativně lehké. Abyste co nejvíce prodloužili životnost své baterie v elektrokole, je důležité ji pravidelně dobíjet. A to i v případě, že elektrokolo zrovna nepoužíváte. V tom případě byste měli baterii skladovat nabitou na 50 – 80% její kapacity a dobíjet cca 1x za měsíc.

Doporučení k bateriím elektrokol:

Baterii dobijte po každé jízdě na cca 50 – 80% její kapacity (nebojte, baterie nemají paměťový efekt, naopak tímto prodloužíte její životnost)

Nedojíždějte baterii do jejího úplného vybití. Snažte se neklesnout pod 20% kapacity.

Baterie není nutné formátovat!

Baterii skladujte při pokojové teplotě.

Dobíjejte baterii elektrokola i v případě nepoužívání cca 1x za měsíc a skladujte ji nabitou na 50 – 80% kapacity.

7. Velikost elektrokola:

Vybrat správnou velikost kola není tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát. Máme pro Vás připravenou obecnou tabulku doporučených velikostí, ale nelze se na ni 100% spolehnout. Každý z nás má jinou postavu, rozhoduje například i délka nohou, délka rukou, náš zdravotní stav nebo zvyk (na jak velkém kole jsme doposud jezdili). Proto je nejlepší, když si necháte poradit od prodejce, který má dostatek zkušeností. Zároveň si vybrané elektrokolo můžete projet a vyzkoušet, zda Vám skutečně sedne a cítíte se na něm pohodlně.

8. Splňuje kolo předpisy umožňující provoz na pozemních komunikacích?

Ano. Elektrokola jsou v zemích EU legislativně brána jako klasická jízdní kola, avšak musí splňovat určité předpisy. Aby bylo elektrokolo možné provozu na pozemních komunikacích musí být označeno štítkem na rámu kola. V tomto označení je uvedeno jméno a adresa výrobce (dovozce), soulad s evropskou normou EN15194-1, symbol CE a znaky 250W, 25 km/h a EPAC nebo PEDELEC. Současně musí být tyto údaje uvedeny v uživatelském manuálu nebo prohlášení o shodě. Všechna elektrokola Crussis tyto požadavky splňují.

9. Testovací jízda

Není nic lepšího než si vysněné elektrokolo vyzkoušet na vlastní kůži a rozhodnout se podle vlastního pocitu. Jedině tak si dokážete odpovědět na otázky, na které nikde jinde nenaleznete odpověď (ani v recenzích a informacích z nejrůznějších článků). Jak se mi na elektrokole sedí? Je tato velikost pro mě ta pravá? Je asistence motoru taková, jakou jsem si představoval? Chci vůbec toto elektrokolo? Vyberte si tedy s klidným svědomím ze seznamu prodejců a domluvte si testovací jízdu.

 
Předvolby soukromí
Soubory cookie používáme k vylepšení vaší návštěvy tohoto webu, k analýze jeho výkonu a ke shromažďování údajů o jeho používání. Můžeme k tomu použít nástroje a služby třetích stran a shromážděná data mohou být přenášena partnerům v EU, USA nebo jiných zemích. Kliknutím na „Přijmout všechny soubory cookie“ vyjadřujete svůj souhlas s tímto zpracováním. Níže můžete najít podrobné informace nebo upravit své preference.

Zásady ochrany soukromí

Ukázat podrobnosti

Přihlášení